Stad van licht


Verwondering als het licht aan gaat. Leerlingen maken op een onderzoekende manier ruimtelijke architectonische vormen en constructies zoals een architect. Het lampion/bouwwerk wordt bekleed met doorzichtig materiaal en als het licht binnen in dit gebouw/deze stad aan gaat wordt het spannend.


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Stad van licht
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Stad van licht
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Stad van licht

   

Arabische/Marokkaanse keramiek


Geïnspireerd door de patronen en architectuur van de Arabische/ Marokkaanse keramiek maakt elke leerling een eigen tegel. Al deze individuele tegels worden ter afsluiting van deze les naast elkaar gelegd als een architectonische stad van patronen en samen besproken.


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Arabische/Marokkaanse keramiek
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Arabische/Marokkaanse keramiek
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Arabische/Marokkaanse keramiek

   

Mode ontwerpen 1


In deze textiel/mode workshop maken de leerlingen een kleine ruimtelijke schets van een theater kostuum of een eigen nieuwe mode look met stof, verf, wol, enz.


Workshop van 1,5 uur


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Mode ontwerpen 1
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Mode ontwerpen 1

   

Mode ontwerpen 2


Nadat we hebben besproken hoe je een patroon kunt maken, maken de leerlingen samen een kostuum op ware grote in stof en beschilderen deze met verf. Als alle patroondelen droog zijn maken we in een 2e workshop het kostuum af. In overleg kan dit worden afgesloten met een presentatie.


Workshop van 2x een dagdeel


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Mode ontwerpen 2
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Mode ontwerpen 2
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Mode ontwerpen 2

   

Lijn in mozaïek


Iedereen maakt een eigen mozaïek. Door de vorm van deze kunstwerken en de lijn die we er op maken, passen alle kunstwerken op verschillende mannieren aan elkaar. Tijdens de presentatie worden alle kunstwerken op de grond aan elkaar gelegd en vormen zo één groot geheel.


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Lijn in mozaïek
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Lijn in mozaïek
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Lijn in mozaïek

   

Waar wil je heen reizen?


Op een stuk papier tekenen / schrijven de leerlingen hun wensen waar zij naar toe zouden willen reizen, welke culturen / landen zij willen ontmoeten en welk beeld zij daarbij hebben. Deze papiertjes worden vliegtuigjes en plaatsen we samen op een ronde, wereldse ondergrond om zo samen één gezamenlijk kunstwerk te maken.


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Waar wil je heen reizen?
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Waar wil je heen reizen?
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Waar wil je heen reizen?

   

Afscheid, hoe verpak je dat


Tijdens deze keramiek workshop maken de leerlingen ieder een eigen object waar zij symbolisch iets indoen waarvan zij afscheid moeten of mogen nemen. Iedere leerling kiest er zelf voor of deze verpakking heel stevig en gesloten, of juist nog heel open en toegankelijk is.


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Afscheid, hoe verpak je dat
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Afscheid, hoe verpak je dat
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Afscheid, hoe verpak je dat

   

Waar sluit jij je op aan?


In het decor hangen een paar kozijnen en deuren als bouwkundige elementen van een huis. Hieromheen krioelt het van de elektronica. En wat doe jij daarmee? Wat sluit je op aan? Wat vind je belangrijk?


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Waar sluit jij je op aan?
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Waar sluit jij je op aan?
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - Waar sluit jij je op aan?

   

"Noorwegen"


Na mijn vele reizen naar Scandinavië en in het bijzonder naar Noorwegen heb ik een beeldende cultuureducatie workshop gemaakt voor het onderwijs.

Leerlingen maken tijdens deze dagvullende workshop kennis met de Noorse cultuur terwijl ze samen werken aan een groot kunstwerk. Met daarin natuurlijk de Noormannen met hun Viking schepen, de Samen met hun rendierkuddes, majestueuze fjorden, meren, gletsjers, watervallen, Oslo, enz. Deze les kan aansluiten bij de topografie / aardrijkskunde of geschiedenisles van de school.

Dagvullend


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs -
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs -
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs -

   

De servieskast van je oma


Wat kom je tegen in de servieskast van je oma. Een boerenbont kopje, een mooi tafelkleedje, een chinees kommetje, enz. Leerlingen leren om in perspectief een serviesstuk te tekenen en maken hier een stilleven van.


Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - De servieskast van je oma
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - De servieskast van je oma
Marjo Potma - Voortgezetonderwijs - De servieskast van je oma