Fantasie dier van draad


In deze workshop maken de leerlingen een ruimtelijk kleurrijk fantasie dier van draad. We bespreken hierbij werken van Giacometti en Dubuffet.


Marjo Potma - Bovenbouw - Fantasie dier van draad
Marjo Potma - Bovenbouw - Fantasie dier van draad
Marjo Potma - Bovenbouw - Fantasie dier van draad

   

Dijken lijnen in het landschap


In deze workshop gaan de leerlingen als landschapsarchitecten aan het werk en fantaseren over bijzondere dijk vormen in het Nederlandse landschap voor de toekomst.


Marjo Potma - Bovenbouw - Dijken lijnen in het landschap
Marjo Potma - Bovenbouw - Dijken lijnen in het landschap

   

Stad van licht


Verwondering als het licht aan gaat. Leerlingen maken op een onderzoekende manier ruimtelijke architectonische vormen en constructies zoals een architect. Het lampion/bouwwerk wordt bekleed met doorzichtig materiaal en als het licht binnen in dit gebouw/deze stad aan gaat wordt het spannend.


Marjo Potma - Bovenbouw - Stad van licht
Marjo Potma - Bovenbouw - Stad van licht
Marjo Potma - Bovenbouw - Stad van licht

   

Kijken door het venster van de tijd


Leerlingen uit groep 7- 8 maken samen een groot ruimtelijk landschap / landkaart van hun eigen omgeving zoals het nu is of vroeger was. In dit landschap plaatsen de leerlingen vensters. Vensters waardoor we kijken naar een andere tijd in dit zelfde landschap.


Marjo Potma - Bovenbouw - Kijken door het venster van de tijd
Marjo Potma - Bovenbouw - Kijken door het venster van de tijd
Marjo Potma - Bovenbouw - Kijken door het venster van de tijd

   

Het laboratorium van de wetenschapper


Leerlingen maken een vrolijk laboratorium in de vorm van een pop-up zoals in een prentenboek en gebruiken daarbij verschillende technieken.


(voor groep 5-6-7-8)


Marjo Potma - Bovenbouw - Het laboratorium van de wetenschapper
Marjo Potma - Bovenbouw - Het laboratorium van de wetenschapper
Marjo Potma - Bovenbouw - Het laboratorium van de wetenschapper

   

De servieskast van je oma


Wat kom je tegen in de servieskast van je oma. Een boerenbont kopje, een mooi tafelkleedje, een chinees kommetje, enz. Leerlingen leren om in perspectief een serviesstuk te tekenen en maken hier een stilleven van.


Marjo Potma - Bovenbouw - De servieskast van je oma
Marjo Potma - Bovenbouw - De servieskast van je oma
Marjo Potma - Bovenbouw - De servieskast van je oma

   

Schatten van Vroeger


In het locale museum van bv. Hoogeveen vind je een aantal schatten van het cultureel erfgoed uit je eigen omgeving. Je ziet bv. een aantal oude foto’s van vroegere bewoners, een theekopje van een mevrouw, een poppenwiegje waar een meisje vroeger mee speelde, oud gereedschap van een boer, enz. In deze beeldende workshop bekijken we samen een aantal schatten uit het verleden. Hoe ziet het er uit, waarvoor zou het gebruikt zijn, van wie zou het zijn geweest, enz.

Leerlingen maken in deze beeldende workshop ieder op hun eigen manier een pop-up boekje en laten zich hierbij inspireren door de schatten van vroeger uit hun eigen omgeving.


Marjo Potma - Bovenbouw - Schatten van Vroeger
Marjo Potma - Bovenbouw - Schatten van Vroeger
Marjo Potma - Bovenbouw - Schatten van Vroeger

   

"Noorwegen"


Na mijn vele reizen naar Scandinavië en in het bijzonder naar Noorwegen heb ik een beeldende cultuureducatie workshop gemaakt voor het onderwijs.

Leerlingen maken tijdens deze dagvullende workshop kennis met de Noorse cultuur terwijl ze samen werken aan een groot kunstwerk. Met daarin natuurlijk de Noormannen met hun Viking schepen, de Samen met hun rendierkuddes, majestueuze fjorden, meren, gletsjers, watervallen, Oslo, enz. Deze les kan aansluiten bij de topografie / aardrijkskunde of geschiedenisles van de school.

Dagvullend


Marjo Potma - Bovenbouw -
Marjo Potma - Bovenbouw -
Marjo Potma - Bovenbouw -

   

''Reis je mee''


Maak met je hele klas samen een prentenboek.

Reizen opent deuren en verbreed je blikveld. Leerlingen maken in een ochtend vullende workshop samen een groot prentenboek. Ze maken verschillende landschappen met daarin autowegen, spoorwegen, wandelpaden, ruimtestations, enz. Iedere leerling ontwerpt met veel fantasie een voertuig waarin de hele klas kan meereizen. Waar gaan jullie heen? Hoe ziet jullie voertuig eruit? Gaan jullie rijden, vliegen, lopen, fietsen of ontwerpen jullie iets heel anders waarmee je op reis kan gaan.


Marjo Potma - Bovenbouw - ''Reis je mee''
Marjo Potma - Bovenbouw - ''Reis je mee''
Marjo Potma - Bovenbouw - ''Reis je mee''